شانزدهمین جلسه کمیسیون بازار برق و بورس انرژی روز چهار­شنبه مورخ 31/02/1399 به صورت مجازی و از طریق اسکایپ برگزار شد.

پیرو مصوبه جلسه هیات مدیره سندیکا، موضوع این جلسه بررسی جزئیات مصوبات هیات تنظیم بازار برق و مصوبه وزیر نیرو در خصوص نرخ آمادگی و سقف نرخ انرژی و ارائه گزارشی در این مورد به هیات مدیره بود. در ابتدای جلسه مصوبات جلسات ۳۱۷ تا ۳۲۱ هیات تنظیم بازار برق قرائت شد. در تبصره 3 ماده 4 مصوبه 321 هیات تنظیم بازار برق گفته شده که معیار سنجش توجیه اقتصادی سرمایه­گذاری در احداث نیروگاه، تمام درآمدهای محتمل (بر اساس معماری بازار برق)  خواهد بود. بر این اساس پیشنهاد شد ریز محاسبات و مدل مالی که منتج به اعداد ۱۸۵ ریال بابت هر کیلووات ساعت آمادگی و ۶۰۰ ریال به عنوان سقف قیمت بازار به ازای هر کیلووات ساعت انرژی تولیدی گردید، اخذ و در جلسه آتی کمیسیون بررسی شود. زیرا به نظر می­رسد در این محاسبات درآمدهای ناشی از قراردادهای خرید تضمینی برق (ECA) را نیز در نظر گرفته­اند.

از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه عملکرد بورس انرژی پس از ابلاغ مصوبه سقف نرخ انرژی توسط وزیر محترم نیرو بود. بورس انرژی با بیان این توجیه که بورس قرار است مرجعی برای سیگنال­دهی قیمت برق در آینده باشد، به برخی نیروگاه ها اجازه افزایش قیمت پس از اعمال نرخ جدید سقف انرژی را نداده است. در حالی که بر اساس ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست­های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی دولت مکلف است کالای عرضه شده در بورس را از نظام قیمت گذاری خارج کند.

پیرو مصوبات جلسه پیش کمیسیون، مقرر شد برای تدوین گزارشی از زیان نیروگاه­ها در بازه زمانی خرداد تا اسفند 1398 به دلیل تاخیر در ابلاغ مصوبه سقف نرخ انرژی، اعضای محترم کمیسیون عدد محاسبه شده برای نیروگاه خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و این موضوع در جلسه آتی بررسی و جمع­بندی شود.

با توجه به در اولویت قرار گرفتن موضوع مصوبه سقف نرخ انرژی، بررسی رویه جدید بازار میان­روزی به جلسات آتی کمیسیون موکول شد که به دلیل اهمیت موضوع مقرر شد اعضای کمیسیون نظرات و پیشنهادهای خود را حداکثر تا یک هفته آینده به صورت کتبی اعلام کنند.

آخرین موضوع مورد بحث این جلسه قیمت فروش خارج از بازار بود که مقرر شد در جلسه آتی کمیسیون در این مورد اعلام نظر و تصمیم­گیری شود.

در پایان مقرر شد اعضای کمیسیون مصوبات جلسات 317 تا 321 هیات تنظیم بازار برق و مصوبه سقف نرخ انرژی ابلاغ شده توسط وزیر محترم نیرو را دقیق­تر مطالعه کنند و در جلسه آتی جزئیات این مصوبات، انطباق آن با موضوع بند ت ماده 48 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه و آثار و تبعات این مصوبه بر بازار را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

این جلسه با حضور آقایان کریم افشار (رئیس کمیسیون)، احمد میرزایی، محمود حکیمی،محسن یزدانی نژاد،مجید محمدکاظمی، مرتضی یوسف نژاد، علی شاه محمدی، محمدرضا زاهد،علی دشتیانه، سیدصادق نیکوسپهر و سرکار خانم معصومه پاشا (دبیر کمیسیون) در تاریخ 31 اردیبهشت 1399 برگزار گردید. آقایان مجتبی اتابکی، بهنام فرد افشاری، مجید کشاورز، آرش جالبی غائبین این جلسه بوده اند.

بورس انرژی, سندیکا, کمیسیون, کمیسیون انرژی, کمیسیون بازار برق, کمیسیون بازار برق و بورس انرژی, کمیسیون بورس انرژی
نوشتهٔ پیشین
جلسه پانزدهم؛ 20 اردیبهشت 1399
نوشتهٔ بعدی
جلسه هفدهم؛ 3 خرداد 1399

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید