خلاصه مذاکرات

دومین جلسه کمیسیون بازار برق و بورس انرژی در تاریخ شنبه 6 بهمن 1397 در محل سندیکا برگزار شد.

  • درابتدای این جلسه نامه دریافتی از شرکت مدیریت شبکه برق ایران در مورد راه اندازی سامانه مستقل بازار برق، مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت. اعضای کمیسیون هدف از ایجاد این سایت را بارگذاری اطلاعات مربوط به بازار برق به زبان انگلیسی و به شکلی مشخص و تدوین شده دانستند که اگر فرد یا سازمانی قصد مطالعه و بررسی بازار برق ایران و ارائه گزارش و راه حلی برای این بازار را داشت، بتواند به اطلاعات یا حتی مدل بازار برق در ایران دسترسی پیدا کند. از آنجا که با توجه به ساختار تعریف شده برای سامانه فوق­الذکر اعضای کمسیون بازار برق به عنوان زیرمجموعه­ای از بازیگران (فروشندگان) اطلاعات جدیدی از آن دریافت نخواهند کرد بنابراین نظر خاصی برای راه­اندازی و همچنین نحوه راه­اندازی آن ندارند. در حاشیه این بحث اعضا از فرصت پیش آمده بهره­برداری و موارد زیر را که بارها از معاونت­های بازار برق و راهبری شرکت مدیریت شبکه برق ایران درخواست داشته­اند را تکرار و یادآوری کردند که اجرا شدن موارد زیر در عملکرد آن­ها بسیار تأثیرگذار خواهد بود:
    • امکان دسترسی به داده­های دیسپاچینگ مانند اطلاعات پیک، انرژی تولیدی و غیره که از سایت مدیریت شبکه حذف شده است و این در حالی است که اطلاعات مزبور بسیار مفید و کاربردی بوده و هیچ دلیل منطقی برای حذف آن از سامانه شرکت مدیریت شبکه برق ایران وجود ندارد. مقرر گردید نامه­ای از طرف این کمسیون تهیه و از طرف سندیکا به شرکت مدیریت شبکه برق ایران ارسال گردد تا زمینه لازم جهت بازگرداندن اطلاعات فوق­الذکر به سامانه شرکت مدیریت شبکه برق ایران فراهم گردد.
    • دسترسی به داده­های مربوط به محدودیت سوخت و دستورالعمل تخصیص میزان سوختِ در اختیار نیروگاه­ها در سامانه EMIS. مقرر گردید نامه­ای از طرف این کمسیون تهیه و از طرف سندیکا به شرکت مدیریت شبکه برق ایران ارسال گردد تا زمینه لازم جهت بارگذاری اطلاعات فوق­الذکر در سامانه EMIS فراهم گردد.
  • موضوع دومی که در این جلسه به بحث گذاشته شد صحت­سنجی نرم افزار تعیین آرایش بهینه واحدهای تولیدی بود. اعضای محترم کمیسیون در مورد مدل­سازی در فاز اول و سپس صحت­سنجیِ نرم افزار توسط مدیریت شبکه به گفتگو و تبادل نظر پرداختند. نتیجه این بحث به صورت موارد زیر جمع­بندی گردید:
    • از آن­جایی که مدیریت شبکه نرم افزار را جهت صحت­سنجی در اختیار اعضای سندیکا قرار نمی­دهد و پس از رایزنی­های فراوان حاضر به تعامل با یک نهاد علمی گردیده است، می­توان قراردادی سه جانبه با مدیریت شبکه، یک نهاد علمی مانند دانشگاه و سندیکا منعقد کرد که طبق آن مدیریت شبکه داده­ها را به صورت محلی و کدگذاری شده در اختیار این نهاد علمی قرار دهد، نهاد علمی مذکور داده­ها را بررسی ­کنند و نتایج را مشاهده و در اختیار سندیکا قرار ­دهند. در واقع یک ناظر بی­طرف مانند نهاد علمی گزارش را تهیه کند اما اعضای سندیکا در مقام مطلع حضور داشته باشند و فرمول بندی­ها و عناوین مشابه را در اختیارشان قرار دهند تا اگر اعتراض یا اصلاحی بود به طرف نظارت ارائه دهند.
  • موضوع سوم مربوط به رویه بازار میان­روزی بود. رویه ابتدایی بازار میان­روزی که از طرف معاونت محترم بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران در اختیار کارگروه کارشناسی سندیکا قرار گرفته بود طی چندین جلسه فشرده توسط کارگروه کارشناسی سندیکا مورد بررسی قرار گرفت، اما از آنجا که در خلال بررسی مشخص شد که رویه از طرف معاونت بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران دچار تغییراتی گردیده رویه جدید دریافت شد و مقرر شد زیرگروهی از اعضای این کمسیون تشکیل و ضمن بررسی رویه جدید معاونت بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران، رویه­ای جدید برای بازار میان­روزی تهیه و در این کمسیون ارائه و پس از بحث­های کارشناسی و رفع عیوب احتمالی تدوین آن تکمیل و از طرف سندیکا به شرکت مدیریت شبکه برق ایران به هدف بررسی پیشنهاد گردد.
  • آخرین موردی که در این جلسه بررسی شد برنامه­های این کمیسیون در سا 1398 بود. به پیشنهاد اعضا مقرر شد پیش­نویسی با عنوان عدم تمدید قرارداد فروش، آماده و در جلسه هیأت مدیره سندیکا مطرح شود. همچنین بحث طراحی مدلی جامع برای بازار برق توسط اعضای سندیکا مطرح شد به این صورت که با توجه به ملاحظاتی که شبکه برق ایران دارد، وضعیت نیروگاه­ها و محدودیت­های موجود مدلی ایده­آل از نظر رقابتی برای باز طراحی بازار برق ارائه شود تا بتوان تولید محتوا انجام داد. با عملی شدن این بحث مشکلات موجود در دستورالعمل جدید کنترل فرکانس یا بحث­های بازار میان­روزی حداقل خواهد شد و از این طریق می­توان بازار برق را تقویت کرد.
  • در پایان این جلسه مقرر شد اعضای محترم کمیسیون ظرف مدت 10 روز پیشنهادها و سرفصل­های پژوهشی، عملیاتی و… مورد نظر خود در سال 1398را به صورت مکتوب اعلام نمایند.

این صورتجلسه در تاریخ 1397/11/06 به امضای اعضای کمیسیون آقایان کریم افشار (رئیس کمیسیون)، احمد میرزایی، محمود حکیمی، محسن یزدانی نژاد، مرتضی یوسف‌نژاد، ناصر کرمانشاه، بهنام فرد افشاری، آرش جالبی، سید صادق نیکوسپهر، آرش جالبی، علی دشتیانه، علی شاه محمدی، محمدرضا زاهد، معصومه پاشا (دبیر کمیسیون) رسید.

بازار برق, برق, بورس, بورس انرژی, سندیکا
نوشتهٔ پیشین
جلسه اول؛ 1397/10/15
نوشتهٔ بعدی
جلسه سوم؛ 4 اسفند 1397

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید