سندیکا خواستار اصلاح و تصویب آيين‌نامه اجرايی قانون ارزش افزوده شد

سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق در نامه‌ای به وزیر نیرو خواستار اصلاح در «آيين‌نامه اجرايی تبصره «5» ماده 17 قانون ارزش افزوده مصوب 1400» شد.

در این نامه که به امضای ابراهیم خوش‌گفتار، رییس هیات‌مدیره سندیکا رسیده، پس از درج مفاد ماده ۱۷ قانون ارزش افزوده و تبصره 5 ذیل آن، اشاره شده است که تمامی شرکت‌های تولیدکننده برق (ماقبل انتهای زنجیره) در مراودات روزمره خود بابت خرید کالاها و خدمات مشمول، مبالغی را از بابت ارزش افزوده و عوارض پرداخت می‌کنند. بنابراین استفاده از اعتبارات حاصل از فرآیند مالیاتی شرکت­‌های توزیع نیروی برق برای شرکت‌های تولیدکننده برق، امکان‌پذیر نیست.

همچنین در ادامه نامه اشاره است: با توجه به این که تمامی شرکت‌های تولیدکننده برق (ماقبل انتهای زنجیره) در مراودات روزمره خود بابت خرید کالاها و خدمات مشمول مبالغی را از بابت ارزش افزوده و عوارض پرداخت می‌کنند، با توجه به مفاد پیش‌نویس آیین‌نامه ارسالی امکان استفاده از اعتبارات حاصل از فرآیند مالیاتی شرکت‌های زیرمجموعه توانیر (برق‌های منطقه‌ای و شرکت‌های توزیع نیروی برق _شرکت‌های انتهای زنجیره) برای شرکت‌های تولیدکننده برق، (ماقبل انتهای زنجیره) برخلاف تصریح قانون‌گذار امکان‌پذیر نیست.

در پایان این نامه ضمن ارائه این پیشنهاد که با توجه به مشکلات نقدینگی که در پرداخت مطالبات تولیدکنندگان برق و تامین‌کنندگان وجود دارد، پرداخت این نقدینگی به خزانه بدون رعایت مفاد قانون به هیچ عنوان به‌صرفه و صلاح وزارت نیرو نبوده و ضروری است آیین‌نامه مذکور متناسب با قانون ارزش افزوده اصلاح شود، تاکید شده است: عدم اصلاح آیین‌نامه مورد اشاره و تصویب آن توسط دولت، از طریق شرکت‌های ذی‌نفع در مرجع صالحه (دیوان عدالت اداری) مطمئنا پیگیری و ابطال خواهد شد.

آیین‌نامه اجرایی تبصره 5 ماده 17 قانون ارزش افزوده، دیوان عدالت اداری، سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق، شرکت توانیر، شرکت‌های توزیع نیروی برق
نوشتهٔ پیشین
نشست هم‌اندیشی سندیکا برگزار می‌شود
نوشتهٔ بعدی
پیشنهادهای سندیکا در خصوص مقررات «ابراز و آزمون ظرفیت» جمع‌بندی شد

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید