خلاصه مذاکرات

چهارمین جلسه کمیسیون بازار برق و بورس انرژی در تاریخ شنبه 14 اردیبهشت 1398 در محل سندیکا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دستورالعمل تعیین نرخ خرید تضمینی برق مورد بررسی قرار گرفت و هر یک از اعضا نظرات و پیشنهادهای خود را ارائه کردند. از آنجا که دستورالعمل مذکور با اصل بند «ت» ماده 48 انطباق ندارد و شامل موارد غیرقانونی می­باشد، حق پی­گیری از مراجع قانونی برای سندیکای شرکت­های تولید کننده برق محفوظ است. در ادامه این بحث تمامی 13 ماده این دستورالعمل مورد واکاوی قرار گرفت و موارد مثبت و منفی آن بیان شد.

مواردی که در این دستورالعمل باید اصلاح شوند به صورت زیر می­باشند:

  1. نرخ ترانزیت به صورت درصد بیان شده و با توجه به انحصاری بودن خدمات انتقال می­بایست برای آن نرخ بصورت تنظیم شده تعیین گردد.
  2. با توجه به اصرار توانیر به­منظور تغییر نرخ ترانزیت و اجرای سریع آن، اعضا بر اجرای کل دستورالعمل و نه بخشی از آن تاکید نمودند و نظر به تاکید ماده 6 در خصوص تعیین دستورالعمل نحوه تعیین آمادگی و سقف نرخ انرژی بازار، خواستار عملیاتی شدن آن تا پایان اردیبهشت ماه شدند.
  3. تفسیر مجموعه وزارت نیرو از ظرفیت قراردادی در بند «د» ماده 1 دستورالعمل بند «ت» ماده 48، میزان Demand مشترک می­باشد در حالی­که بر اساس قوانین برنامه چهارم و پنجم باید ظرفیت قراردادی ترانزیت مدنظر باشد.

همچنین طبق نظر اعضا ماده 4 این دستورالعمل می­تواند به نتیجه­ای مثبت منجر شود زیرا یکی از مشکلات بزرگی که بازار با آن مواجه است وجود بازیگری به اسم شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی است که قدرت بازار دارد. به این صورت که در مناقصه نرخی تعیین می­شود که اختلاف این نرخ از میانگین نرخ بازار به شرکت پرداخت می­شود. پس اگر شرکت مادر تخصصی با رفتار غلط میانگین بازار را پایین بیاورد، این اختلاف بیشتر شده و باید مبلغ بیشتری را به شرکت بپردازد. در نتیجه بند 4 موجب تنظیم رفتار شرکت مادر تخصصی که اصلی ترین عامل پایین آمدن میانگین بازار است خواهد شد.

همچنین طبق ماده 6 این دستورالعمل وزارت نیرو موظف است تا دو ماه بعد از ابلاغ این مصوبه، ضوابط تعیین سقف نرخ انرژی و نرخ پایه آمادگی بازار عمده فروشی را تدوین و به اطلاع عموم برساند و از آنجایی که زمان تعیین شده در این ماده تا پایان اردیبهشت 98 می­باشد، بنا به پیشنهاد اعضای کمیسیون مقرر شد مکاتبه­ای با دفتر مدیرکل سرمایه­گذاری و تنظیم مقررات بازار آب و برق وزارت نیرو، مبنی بر یادآوری زمان تعیین شده در ماده 6 و تاکید بر لزوم اجرای این ماده در صورت اجرایی شدن کل این دستورالعمل، انجام پذیرد تا بتوان برای سقف بازار هم دستورالعملی مشخص تعریف و تدوین نمود.

موضوع دومی که در این جلسه به بحث گذاشته شد، بررسی دلایل و نحوه رفع اختلاف بین بازار و مرکز بوده است. در این بند از دستور جلسه آماری از اختلاف بین آرایش فنی و اقتصادی باOC  و همچنین اختلاف بین آرایش فنی و

اقتصادی به اضافه oc با تولید در سال 97 برای نیروگاه دماوند ارائه شد که این اختلاف معمولا بالای 10 درصد بوده است. همچنین سایر اعضای کمیسیون موظف شدند مستندات نیروگاه خود را در این زمینه ارائه دهند.

در ادامه مقرر شد آقای زاهد و آقای میرزایی گزارش جلسه­ای که در مورد علل اختلاف بین مرکز و بازار با آقای کوچک محسنی برگزار شد را در اختیار اعضا قرار دهند. همچنین اعضای کارگروه بازار میان­روزی پیشنهادهای خود را در مورد بند 2 این صورت جلسه ارائه خواهند داد.

سومین موضوع مورد بررسی در این جلسه نحوه پرداخت بهای تولید در صورت عدم پذیرفته شدن در بازار و به دستور مرکز (1/2 AVCفعلی) بوده است. بعد از بحث و تبادل نظر مقرر شد آقای فردافشاری، آقای دشتیانه و آقای یزدانی نژاد گزارشی در مورد این بند ارائه کنند. همچنین آقای نیکوسپهر پیشنهادهای خود را در این باره ارائه خواهند کرد.

موضوع چهارم این جلسه بررسی موضوع تغییر در نرخ آمادگی و انرژی و ارائه رابطه­ای جهت تعدیل آن، مشابه آنچه در قراردادهای فروش تضمینی وجود دارد، بود که مقرر شد آقای کرمانشاه دستورالعملی در این زمینه تهیه و در جلسه بعدی ارائه نمایند.

موضوع پایانی این جلسه تدوین بودجه کمیسیون در سال 98 بوده که طبق تصمیم جلسه هر یک اعضای کمیسیون می­توانند پیشنهادهای خود را در زمینه بودجه مورد نیاز هر بخش ارائه نمایند.

این صورتجلسه در تاریخ 1397/12/04 به امضای اعضای کمیسیون آقایان کریم افشار (رئیس کمیسیون)، احمد میرزایی، محسن یزدانی نژاد،  ناصر کرمانشاه، بهنام فرد افشاری، آرش جالبی، سید صادق نیکوسپهر، آرش جالبی، علی شاه محمدی، محمدرضا زاهد، معصومه پاشا (دبیر کمیسیون) رسید؛ آقایان محمود حکیمی، مرتضی یوسف‌نژاد، علی دشتیانه، و مجتبی اتابکی در این جلسه غایب بودند.

بازار, بازار برق, برق, بورس, بورس انرژی, سندیکا, کمیسیون, کمیسیون بازار برق و بورس انرژی
نوشتهٔ پیشین
جلسه سوم؛ 4 اسفند 1397
نوشتهٔ بعدی
جلسه پنجم؛ 28 اردیبهشت 1398

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید