چهاردهمین جلسه کمیسیون بازار برق و بورس انرژی روز ­شنبه مورخ 28/10/1398 در شرکت تولید برق سپهر تشکیل شد.

موضوع مورد بحث این جلسه، تهیه اطلاعات هزینه مشارکت نیروگاه­ها در کنترل فرکانس ثانویه بود. این جلسه پیرو جلسه­ برگزار شده در مورد نحوه قیمت­گذاری خدمات کنترل فرکانس ثانویه از طریق سیستم خودکار تولید (AGC) در شرکت مدیریت شبکه برق ایران و درخواست این شرکت مبنی بر بیان نظرات اعضای سندیکا در مورد هزینه­های حاشیه­ای مشارکت نیروگاه­ها برای ارائه این خدمت، تشکیل شد.

اعضا در مورد چگونگی تهیه دستورالعمل مشارکت نیروگاه­ها در کنترل فرکانس ثانویه، نحوه قیمت­گذاری این خدمات و فرآیند پرداخت به بحث و تبادل نظر پرداختند. با در نظر گرفتن عوامل مختلف، هزینه­های کنترل فرکانس ثانویه بسته به نوع واحد معادل 20 درصد (در واحد های گازی سیکل باز) الی 25 درصد (واحد های سیکل ترکیبی و بخار) هزینه کنترل فرکانس اولیه برآورد شد.

همچنین پس از بررسی­های بیشتر و بنا به نظر اعضا مقرر شد 5 درصد هزینه بلندمدت نصب و راه­اندازی، 75 درصد هزینه آمادگی و 20 درصد نیز در صورت استفاده از خدمات کنترل فرکانس ثانویه از طریق سیستم خودکار تولید، به نیروگاه پرداخت شود.

در پایان جلسه، با توجه به اظهارات نمایندگان شرکت مدیریت شبکه برق ایران مبنی بر عدم مشارکت اعضای سندیکا در تدوین دستورالعمل کنترل فرکانس اولیه، مقرر شد سندیکا طی نامه­ای نظرات و پیشنهادهای تمامی شرکت­های عضو را در مورد چگونگی تهیه دستورالعمل مشارکت نیروگاه­ها در AGC، نحوه قیمت­گذاری این خدمات و فرآیند پرداخت جویا شود و سپس با جمع­بندی پیشنهادهای جلسه امروز و نظرات شرکت­های عضو، پیشنهاد سندیکا در مورد هزینه مشارکت نیروگاه­ها در کنترل فرکانس ثانویه، به دفتر مدیر توسعه بازار برق و هماهنگی با بورس انرژی شرکت مدیریت شبکه برق ایران ارسال شود.

این جلسه با حضور آقایان کریم افشار (رئیس کمیسیون)، ابراهیم حکیمی، احمد میرزایی، بهنام فرد افشاری، علی شاه محمدی، سیدصادق نیکوسپهر و سرکار خانم معصومه پاشا (دبیر کمیسیون) در تاریخ 28 دی 1398 برگزار گردید.

سندیکا, کمیسیون, کمیسیون انرژی, کمیسیون بازار برق, کمیسیون بازار برق و بورس انرژی, هیات تنظیم
نوشتهٔ پیشین
جلسه سیزدهم؛ 24 دی 1398
نوشتهٔ بعدی
آسیب شناسی تولید برق در بخش خصوصی از دیدگاه روندهای موجود در قیمت بازار برق

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید