پانزدهمین جلسه کمیسیون بازار برق و بورس انرژی روز ­شنبه مورخ 20/02/1399 به صورت مجازی و از طریق اسکایپ برگزار شد.

موضوع این جلسه، همفکری در مورد موضوعات قابل بررسی کمیسیون در سال 1399 بود. موضوعات کلی پیشنهاد شده برای بررسی در جلسات آتی کمیسیون به شرح زیر بوده است:

  • بررسی موضوع نرخ خرید برق از نیروگاه­ها
  • پیگیری اعمال نرخ­های جدید AVC
  • اعلام نظر و پیشنهاد در خصوص دستورالعمل اعمال بازار بین روزی (Intraday Market)
  • بررسی دستورالعمل­های موجود

علی­رغم اینکه بر اساس ماده 6 دستورالعمل بند «ت» ماده 48 قانون برنامه ششم توسعه، وزارت نیرو موظف بوده حداکثر تا دو ماه بعد از تاریخ ابلاغ مصوبه (حداکثر تا تاریخ 28/02/1398)، ضوابط تعیین سقف نرخ انرژی و نرخ پایه آمادگی بازار عمده فروشی را تدوین و پس از تایید وزیر نیرو ابلاغ نماید، تا کنون این موضوع انجام نشده است. لذا به دلیل تبعاتی که تاخیر این موضوع برای نیروگاه­های تولیدکننده برق داشته است، مقرر شد برای پیگیری مجدد موضوع، گزارشی از زیان نیروگاه­ها در این بازه طی نامه­ای به هیات تنظیم بازار برق و شورای اقتصاد ارائه شود.

بنا به نظر اعضای کمیسیون، با توجه به اینکه هزینه متغیر متوسط (AVC) متاثر از نرخ خرید برق از نیروگاه­ها می­باشد، بایستی علاوه بر بررسی و پیگیری موضوع تغییر نرخ، در مورد اعمال نرخ­های جدید AVC نیز پیگیری­های سندیکا ادامه داشته باشد.

علی­رغم اینکه در سال 1398 شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی نرخ­های جدید AVC را برای اعمال به شرکت مدیریت شبکه برق ایران اعلام کرده است اما شرکت مدیریت شبکه نه تنها تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نداده است، بلکه با بیان این دلیل که اعمال نرخ­های جدید AVC بدون اصلاح سقف بازار موجب لطمه به رقابت در بازار خواهد شد و حفظ رقابت بازار از وظایف هیات تنظیم بازار برق می­باشد، موضوع را به دبیرخانه هیات تنظیم ارجاع داده است. موضوع AVC در جلسه اسفنده ماه سال 98 هیات تنظیم بررسی و کارگروهی در این زمینه تشکیل شد که مقرر شد نتایج بررسی­های کارگروه در اولین جلسه هیات تنظیم در سال 1399 مطرح و در این مورد تصمیم­گیری شود که متاسفانه با وجود برگزاری اولین جلسه هیات تنظیم در سال جاری این موضوع در دستور کار هیات نبوده است.

در این خصوص مقرر شد طی نامه­ای به شرکت مدیریت شبکه برق و هیات تنظیم بازار برق موضوع مجددا پیگیری شود.

در ادامه این جلسه در خصوص بحث تغییرات بازار، موضوع احتمال اعمال بازار میان روزی مطرح شد که مقرر شد این موضوع در دستور کار جلسات آتی کمیسیون قرار بگیرد تا با هماهنگی شرکت مدیریت شبکه پیشنهادهای اعضای کمیسیون برای تدوین دستورالعمل این بازار ارائه شود.

این جلسه با حضور آقایان کریم افشار (رئیس کمیسیون)، محسن یزدانی نژاد، مرتضی یوسف نژاد، مجید کشاورز، ابراهیم حکیمی، بهنام فرد افشاری، علی شاه محمدی، سیدصادق نیکوسپهر، محمدرضا زاهد و سرکار خانم معصومه پاشا (دبیر کمیسیون) در تاریخ 20 اردیبهشت 1399 برگزار گردید. آقایان محمود حکیمی، احمد میرزایی، ناصر کرمانشاه، مجتبی اتابکی، آرش جالبی و علی دشتیانه غائبین این جلسه بوده اند.

بورس انرژی, سندیکا, کمیسیون, کمیسیون انرژی, کمیسیون بازار برق, کمیسیون بازار برق و بورس انرژی
نوشتهٔ پیشین
گزارش عملکرد سندیکای شرکت های تولیدکننده برق نیمه دوم سال 1398
نوشتهٔ بعدی
جلسه شانزدهم؛ 31 اردیبهشت 1399

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید