خلاصه مذاکرات

هفتمین جلسه کمیسیون بازار برق و بورس انرژی روز شنبه مورخ 29/04/1398 در دفتر سندیکا تشکیل شد.

اولین موضوع این جلسه بحث و تبادل نظر در مورد اطلاعیه شماره 1403 معاونت بازار برق شرکت مدیریت شبکه با موضوع مشارکت داوطلبانه واحدهای تولیدی که تاکنون معاف از کنترل اولیه فرکانس بوده­اند، بوده است. این اطلاعیه پیرو انجام آزمایشی این موضوع در واحد 1 بخار سیکل ترکیبی نیروگاه شهید رجایی بوده است که پس از آن شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی طی نامه­ای خطاب به مدیران عامل برخی نیروگاه­ها که تاکنون معاف از کنترل فرکانس اولیه بوده­اند، درخواست اجرای داوطلبانه کنترل فرکانس ظرف مدت دو هفته به صورت آزمایشی را داشته است.

طبق این اطلاعیه واحدهای بخار سیکل که در حال حاضر معاف از کنترل فرکانس اولیه هستند می­توانند با اعلام مشارکت داوطلبانه در کنترل فرکانس شرکت کنند و این واحدها از جریمه معاف می­باشند. بحث فنی قابل بحث راجع به این اطلاعیه این است که برخی نیروگاه­ها مانند نیروگاه قم یا گیلان از ابتدا سیکل ترکیبی طراحی شده­اند. در طراحی این نیروگاه­ها این بحث در نظر گرفته شده که دریچه کنترل والو قابلیت بسته شدن داشته باشد که بتواند انرژی را ذخیره کند ولی برخی نیروگاه­ها همچون منتظر قائم که از ابتدا سیکل ترکیبی طراحی نشده­اند و این قابلیت را ندارند، اجرای این امر برای آن­ها هزینه­بر خواهد بود.

بحث دیگری که در مورد این اطلاعیه مطرح است رفتار دوگانه­ای است که در قبال نیروگاه­ها اعمال می­شود زیرا نیروگاه‌هایی که در حال حاضر در کنترل فرکانس اولیه مشارکت می­کنند رقم قابل توجهی از درآمد حاصل از کنترل فرکانس‌شان به دلیل جریمه کاهش می­یابد در حالی که طبق اطلاعیه جدید نیروگاه­هایی که به صورت داوطلبانه اعلام مشارکت کنند از این جریمه معاف هستند. همچنین مهمترین موضوعی که در مورد اطلاعیه 1403 مطرح است عدم صلاحیت قانونی معاونت بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران در مورد ابلاغ اطلاعیه­هایی با این مضمون که میزان جریمه یا میزان درآمد را تعیین می­کنند، می­باشد.

پیرامون این موضوع مقرر شد نامه­ای از طرف سندیکا خطاب به مدیرعامل محترم شرکت مدیریت شبکه برق ایران با این مضمون تهیه و ارسال شود که اطلاعیه مذکور پس از طرح و تصویب در هیأت تنظیم بازار برق لازم­الاجرا خواهد بود و اساسا این شرکت مجاز به ابلاغ مقررات و دستورالعملی بدون تصویب در مجموعه وزارت نیرو نمی­باشد.

موضوع دوم بحث شده در این جلسه بررسی مصوبه جدید تعیین مقررات (نرخ و ضوابط مرتبط) ترانزیت انرژی الکتریکی در شبکه برق کشور بوده است. پس از بررسی مصوبه مذکور و تبادل نظر اعضای کمیسیون، اصلاحاتی می­بایست در این مصوبه اعمال شود که به شرح زیر می­باشد:

ماده 1: بهتر است در اسفند هر سال شرکت مدیریت شبکه نرخ متوسطی بر اساس 12 ماه گذشته برای سال بعد به عنوان نرخ ترانزیت اعلام نماید.

  • شفاف­سازی راجع به تبصره 4 ماده 1 این مصوبه (منظور از اعمال ضریب ماهانه چیست).

ماده 4: شفاف­سازی بند 4-1 (مفهوم متوسط قیمت تمام شده فروش داخلی برق) و تبصره 2 ماده 4 (حداکثر همکاری لازم شرکت­های برق منطقه­ای و توزیع نیروی برق استان­ها) در دستورالعمل اجرایی مصوبه مذکور.

ماده 7: با توجه به اینکه عوارض برق در این ماده ذکر شده است، در ادامه منظور از عوارض ماده 4 چیست؟

  • در مورد بهای فصل، میزان مازاد بر قرارداد دوجانبه بیان نشده است.

این صورتجلسه در تاریخ 29 تیر 1398 به تائید و امضای آقایان کریم افشار (رئیس کمیسیون)، احمد میرزایی، محسن یزدانی نژاد، مرتضی یوسف نژاد، مجید کشاورز، بهنام فرد افشاری، علی دشتیانه، علی شاه محمدی، محمدرضا زاهد، و سرکار خانم معصومه پاشا (دبیر کمیسیون) رسیده و آقایان محمود حکیمی، ناصر کرمانشاه، مجتبی اتابکی، آرش جالبی، سید صادق نیکو سپهر غایبین این جلسه بوده اند.

بازار برق, بورس انرژی, سندیکا, کمیسیون, کمیسیون بازار برق و بورس انرژی
نوشتهٔ پیشین
جلسه ششم؛ 25 خرداد 1398
نوشتهٔ بعدی
جلسه هشتم؛ 15 مرداد 1398

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید