خلاصه مذاکرات

هشتمین جلسه کمیسیون بازار برق و بورس انرژی به­صورت فوق­العاده روز سه­شنبه مورخ 15/05/1398 در دفتر سندیکا تشکیل شد.

موضوع این جلسه بررسی پیش­نویس مصوبه ضوابط تعیین سقف نرخ انرژی و نرخ پایه آمادگی بازار عمده‌فروشی برق بوده است. در مورد این موضوع مدلی در کمیسیون بازار برق سندیکا طراحی شده است که فروض مدل اولیه به­صورت زیر بوده است:

نرخ ارز سرمایه­گذاری= 120000 (ریال بر یورو)

درصد وام: 80%

هزینه احداث ارزی قدرت اسمی = 520 (یورو/کیلووات ساعت)

دوره ساخت= 3 ساله

نرخ بهره وام (نرخ بهره مورد انتظار آورده)= 6%

هزینه متغیر O&M = 002/0 (یورو/کیلووات ساعت)

هزینه ثابت O&M = 0

ضریب آماده بودن واحد = 90%

ضریب تولید انرژی واحد از ظرفیت آماده = 75%

نرخ سوخت = 607 (Rials/m3)

متوسط قیمت فروش انرژی غیر سقف = 273 (Rials/kwh)

نرخ مالیات = 25%

ضریب ساختگاه = 1

نرخ خرید تضمینی 5 ساله = 220

سقف قیمت انرژی در بازار در این مدل برابر است با: هزینه سوخت + ضریبی از (AVC منهای هزینه سوخت) + هزینه انتقال که این ضریب از مدل مالی به ­دست می­آید.

مدل فوق توسط اعضای کمیسیون مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و اعضا نظرات کارشناسانه و پیشنهادهای خود را برای اصلاح آن بیان نمودند تا بتوان بهترین حالت را در نظر گرفت. فرض در نظر گرفته شده برای تخمین این مدل، نیروگاهی است که قرارداد خرید تضمینی برق (ECA) آن به تازگی به پایان رسیده و قصد ورود به بازار را دارد.

در ادامه پنج ماده مربوط به پیش­نویس مصوبه ضوابط تعیین سقف نرخ انرژی و نرخ پایه آمادگی بازار عمده‌فروشی برق مورد بررسی قرار گرفت و اصلاحاتی به شرح زیر پیشنهاد شد:

تبصره «3» از ماده “1” : نرخ سوخت در محاسبه “هزینه متغیر تولید” نیروگاه‌ها، “نرخ سوخت مبنای سقف بازار عمده‌فروشی برق” در اولویت اول بر اساس سوخت صادراتی باشد و در اولویت دوم بر اساس تعرفه صنعتی سوخت محاسبه شود.

تبصره «4» از ماده “1” : عبارت شرکت مادر تخصصی برق حرارتی حذف شود.

تبصره «1» از ماده “2” : این تبصره حذف شود.

ماده “3” : تبصره­ای اضافه شود که در هنگام راه­اندازی بازار آمادگی نیز ملاحظات نیروگاه­های هدف توسعه با حضور بازار آمادگی رعایت شود.

پس از این جلسه نمایندگان کمیسیون بازار برق و بورس انرژی سندیکا در جلسه کارگروه تعیین سقف نرخ انرژی و نرخ پایه آمادگی بازار برق در وزارت نیرو حضور یافتند. این کارگروه با حضور نمایندگانی از نهادهای دولتی و خصوصی مرتبط تشکیل شده است.

این صورتجلسه در تاریخ 15 مرداد 1398 به تائید و امضای آقایان کریم افشار (رئیس کمیسیون)، احمد میرزایی، محمود حکیمی، محسن یزدانی نژاد، مرتضی یوسف نژاد، ناصر کرمانشاه، مجید کشاورز، بهنام فرد افشاری، آرش جالبی، علی شاه محمدی، محمدرضا زاهد، سیدصادق نیکو سپهر، و سرکار خانم معصومه پاشا (دبیر کمیسیون) رسیده و آقایان مجتبی اتابکی، و علی دشتیانه غائبین این جلسه بوده اند.

سندیکا, کمیسیون, کمیسیون بازار برق, کمیسیون بازار برق و بورس انرژی, کمیسیون بورس انرژی, هیات تنظیم, هیات تنظیم بازار برق
نوشتهٔ پیشین
جلسه هفتم؛ 29 تیر 1398
نوشتهٔ بعدی
جلسه نهم؛ 16 مهر 1398

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید