خلاصه مذاکرات

نهمین جلسه کمیسیون بازار برق و بورس انرژی روز سه­شنبه مورخ 16/07/1398 در دفتر سندیکا تشکیل شد.

اولین موضوع مورد بررسی در این جلسه اعلام نظر و جمع­بندی نهایی در مورد پیش­نویس دستورالعمل نظام کارشناسی هیأت تنظیم بازار برق بوده است که پیرو نامه دریافتی از دفتر سرمایه­گذاری و تنظیم مقررات بازار آب و برق وزارت نیرو صورت پذیرفته است. در این زمینه، ابتدا پیش­نویس دستورالعمل نظام کارشناسی هیأت تنظیم بازار برق مورد بررسی قرار گرفت و پس از تبادل نظر اعضای کمیسیون مقرر شد اصلاحات پیشنهادی طی نامه­ای به دفتر فوق­الذکر ارسال شود.

موضوعاتی که در این نامه به آن­ها اشاره شده است شامل موارد زیر می­باشد:

  • در دستورالعمل پیشنهادی تمرکز بر پارامترهایی است که بخش عمده­ای از آن توسط شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی انجام می­پذیرد و به مباحثی همانند مشکلات بازیگران با معاونت بازار برق (همانند اشکالات احتمالی آرایش تولید)، معاونت راهبری (همانند تخصیص کد) و سایر مباحثی که نیاز به یک کارشناس بی­طرف دارد پرداخته نشده است و لذا به­منظور تدوین دستورالعمل جامع نظام کارشناسی می­بایست به کلیه مناقشات احتمالی بین بازیگران مختلف و یا سایر مواردی که نیاز به تأیید کارشناس منتخب هیئت تنظیم دارد، پرداخته شود.
  • با توجه به اینکه معاونت بازار برق (بعنوان مدیر بازار) یکی از بازیگران در ساختار بازار برق ایران می­باشد، لذا
    می­بایست فرآیند ارجاع­دهی و همچنین مناسبات مالی کاملا مستقل از شرکت مدیریت شبکه برق ایران طراحی و به طور مشخص در ساختار هیأت تنظیم بازار برق طراحی گردد.
  • در خصوص اعطای مجوز فعالیت، عباراتی به صورت کلی بیان شده و ضروری است به­منظور شفافیت جزئیات امتیاز بیان گردد.

در پایان با توجه به اهمیت نظام کارشناسی و خلا موجود، پیشنهاد شد در صورت صلاحدید در یک جلسه با حضور ذی­نفعان ابعاد موضوع مورد بررسی دقیق قرار گرفته و بر اساس نتایج حاصل شده دستورالعمل جامع تهیه گردد.

دومین موضوع مطرح شده در این جلسه اعمال جرایم آزمون ظرفیت و عدم همکاری به نیروگاه­های با ظرفیت کمتر از 100 مگاوات بوده که پیرو نامه دریافتی از شرکت ماهتاب کهنوج مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به این­که نیروگاه­های حرارتی با ظرفیت کمتر از 100 مگاوات از رقابت در بازار عمده فروشی حذف شده­اند و درآمد آن­ها به تولید در چهار ماه از سال (خرداد لغایت شهریور) محدود شده است، با تصویب مصوبه شماره 310 هیات تنظیم بازار برق در مهرماه 1397، شاهد اعمال جرائم در تابستان 1398 بوده­اند و این امر می‌تواند موجب بروز ریسک در بهره‌برداری از این واحدها در سال‌های آتی شود. در پایان این بحث نامه­ای خطاب به دبیر هیأت تنظیم بازار برق ایران مبنی بر بازنگری در تبصره 6-3 دستورالعمل مصوبه 310 هیأت تنظیم بازار برق و ملغی کردن هر گونه جریمه به نیروگاه‌های فوق‌الذکر، تهیه و ارسال شد.

موضوع پایانی مورد بررسی در این جلسه اعلام نظر در مورد نامه دریافتی از شرکت توانیر با موضوع حضور صنایع در بورس انرژی بوده است. در مورد این موضوع نیز پیشنهادهای سندیکا به شرح زیر ارائه شد:

  • تعیین نرخ حداقل و حداکثر برای کلیه نمادهای معاملاتی بورس و تاثیرپذیری این نرخ­ها از نرخ معاملات بازار عمده­فروشی و تعرفه مشترکین صنعتی.
  • انجام معاملات بدون نیاز به کارگزار که ضروری است ابتدا امکان انجام معاملات برخط (بارگذاری سفارش) توسط مالکین نیروگاه­ها و بدون نیاز به کارگزار فراهم گردد.
  • ارائه خدمات ترانزیت برق و عدم ارائه خدمات تامین برق صنایع توسط وزارت نیرو بر اساس قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی.
  • محدود نمودن ظرفیت عرضه به بورس نیروگاه­ها بر اساس حجم خرید صنایع حاضر در بورس.
  • اعطای مجوز فعالیت رسمی به شرکت­های حقوقی و یا اشخاص حقیقی به­منظور ارائه خدمات حرفه­ای در زمینه خرید و فروش و انجام معاملات مختلف.

این صورتجلسه در تاریخ 16 مهر 1398 به تائید و امضای آقایان کریم افشار (رئیس کمیسیون)، احمد میرزایی، مرتضی یوسف نژاد، ناصر کرمانشاه، مجید کشاورز، بهنام فرد افشاری، علی دشتیانه، علی شاه محمدی، سید صادق نیکو سپهر، و سرکار خانم معصومه پاشا (دبیر کمیسیون) رسیده و آقایان محسن یزدانی نژاد، مجتبی اتابکی، آرش جانبی، و محمدرضا زاهد در این جلسه غایب بوده اند.

سندیکا, کمیسیون, کمیسیون بازار برق, کمیسیون بازار برق و بورس انرژی, کمیسیون بورس انرژی, هیات تنظیم, هیات تنظیم بازار برق
نوشتهٔ پیشین
جلسه هشتم؛ 15 مرداد 1398
نوشتهٔ بعدی
جلسه دهم؛ 18 آبان 1398

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید