سیزدهمین جلسه کمیسیون بازار برق و بورس انرژی به صورت فوری و با حضور تعدادی از اعضای کمیسیون، روز ­شنبه مورخ 24/10/1398 در دفتر سندیکا تشکیل شد.

موضوع مورد بحث این جلسه، بررسی مجدد پیش‌نویس دستورالعمل نظام کارشناسی هیات تنظیم بازار برق بود. پیش از این در نهمین جلسه کمیسیون که در مهر ماه سال جاری برگزار شد، پیش‌نویس مذکور توسط اعضای کمیسیون بررسی و کلیاتی از پیشنهادهای اصلاحی این تشکل طی نامه‌ای به دفتر سرمایه‌گذاری و تنظیم مقررات بازار آب و برق وزارت نیرو ارسال شده بود.

در این جلسه پیرو پاسخ آن دفتر به نامه سندیکا، نقطه نظرات اعضای کمیسیون در مورد تمام بندهای پیش‌نویس دستورالعمل نظام کارشناسی هیات تنظیم بازار برق، به صورت زیر تدوین شد:

1.هدف: منظور از انجام کارهای کارشناسان چیست؟

هدف از تدوین این دستورالعمل تعیین سازوکار فعالیت جهت انجام کلیه امور کارشناسی ارجاع شده به هیأت تنظیم بازار برق در زمینه درخواست­های فنی و اختلافات بین بازیگران بازار می­باشد[1](این بند اصلاح شود).

4-7- هزينه امور كارشناسی  که از سفارش دهندگان دریافت می­شود بایستی به حساب دبيرخانه هيات تنظيم بازار برق ايران واریز شود زیرا شرکت مدیریت شبکه برق یکی از بازیگران یا سفارش دهندگان است.

4-8- ترکیب هیأت بررسی صلاحیت متقاضیان به چه صورت است و صلاحیت آن­ها چگونه احراز شده است؟

4-10- ترکیب هیأت بررسی اعتراضات، تخلفات و شکایات به چه صورت است و صلاحیت آن­ها چگونه احراز شده است؟

5-1- حق­الزحمه بررسی صلاحیت متقاضی می بایست در وجه هیأت بررسی صلاحیت متقاضیان باشد که کاملا مستقل از مدیریت شبکه است.

6-1-2- در مورد این بند بایستی یک نهاد تخصصی نظر بدهد.

6-2- گروه 8 اضافه شود: کارشناس فروش (بازار برق)

7-5- بندهای مربوط به بخش شرایط عمومی و اختصاصی متقاضیان حذف شود و احراز صلاحیت متقاضیان بر اساس دستورالعمل احراز صلاحيت متقاضيان كار كارشناسی انجام پذیرد.

8-2- مدیر بازار به سبب دسترسی به سامانه می­تواند نسبت به محاسبه هزينه انجام درخواست ثبت شده اقدام نماید نه به دلیل آنکه مدیر بازار برق است.

8-7- كارشناس مجاز نبايستی در موضوع ارجاع شده به هیچ نحوی ذینفع باشد.

8-9- هفته کاری (تمامی زمان­ها کاری باشد).

8-18- تبصره حذف شود.

بند 9: عبارت “هزینه سفارش مربوط به امور حل اختلاف بین بازیگران در نهایت توسط بازیگری که حکم نهایی علیه وی صادر شده است پرداخت می­شود” در بند 9 اضافه شود.

9-1- جدول پیوست وجود ندارد. ارقام این بند بر چه مبنایی است؟

10-4- به تركيب هيات­ها اعتراض داریم.

11-11- بررسی اختلافات بین بازیگران بازار (این بند اضافه شود).”

در پایان مقرر شد موارد اصلاحی و پیشنهادی فوق، طی نامه­ای به دفتر سرمایه‌گذاری و تنظیم مقررات بازار آب و برق وزارت نیرو ارسال شود.

[1] – کلیه امور مربوط به اعتراضات بازار برق در قالب رویه کنونی خود در شرکت مدیریت شبکه برق ایران بوده و از شمول این دستورالعمل خارج می­باشد.

این جلسه با حضور آقایان احمد میرزایی، بهنام فرد افشاری، علی شاه محمدی، سیدصادق نیکوسپهر و سرکار خانم معصومه پاشا (دبیر کمیسیون) در تاریخ 24 دی 1398 برگزار گردید.

سندیکا, کمیسیون, کمیسیون انرژی, کمیسیون بازار برق, کمیسیون بازار برق و بورس انرژی, کمیسیون بورس انرژی, هیات تنظیم
نوشتهٔ پیشین
جلسه دوازدهم؛ 17 دی 1398
نوشتهٔ بعدی
جلسه چهاردهم؛ 28 دی 1398

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید