خلاصه مذاکرات

سومین جلسه کمیسیون بازار برق و بورس انرژی در تاریخ شنبه 4 اسفند 1397 در محل سندیکا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه در مورد موضوع اعمال محدودیت سوخت بحث و تبادل نظر شد و اعضای کمیسیون نظرات و دغدغه­های خود را در این زمینه بیان کردند. اعمال محدودیت سوخت می­تواند به کاهش قیمت بازار کمک کند و رویه­ای شفاف و مدون در این زمینه وجود ندارد. از این رو به پیشنهاد آقای دکتر افشار، مقرر شد در اولین فرصت از همکاران مدیریت شبکه آقای وفادار و آقای کوچک محسنی دعوت به عمل آید تا سندیکا دغدغه­های خود و مشکلات شرکت­های عضو در این زمینه را بیان کند. می­توانیم با تاکید بر رقابت منصفانه از مرکز بخواهیم فرآیند اعلام محدودیت سوخت و حتی نحوه تخصیص سوخت را توضیح دهند تا بتوان دستوالعملی شفاف و پروتکلی مشخص برای محدودیت سوخت به دست آورد و از این طریق از اعمال سلیقه و کنترل دستی جلوگیری کرد که این امر به نفع همه نیروگاه­ها خواهد بود.

موضوع دومی که در این جلسه بررسی شد ارائه دستورالعملی برای انتشار اطلاعات از طرف شرکت مدیریت شبکه برق ایران بود که از طرف آقای نیکوسپهر از شرکت آرین ماه­تاب گستر ارائه شد. این دستور العمل شامل اصول عمومی، گزارش­های روزانه، ماهانه و سالانه می باشد. با توجه به ضرورت دسترسی به اطلاعات مدیریت شبکه و لزوم استفاده از آن­ها در استراتژی قیمت­دهی فروشندگان برق، مقرر شد اعضای کمیسیون نظرات خود را در مورد این دستورالعمل پیشنهادی بیان کرده و نبایدهایی برای رعایت حریم خصوصی فروشندگان دیگر به آن اضافه شود. فایل نهایی این دستورالعمل در اختیار شرکت مدیریت شبکه برق ایران قرار خواهد گرفت.

موضوع سوم مربوط به دستورالعمل بازار میان­روزی بود که اعضای کارگروه بازار میان روزی گزارشی را در مورد جلسات برگزار شده و نتایج به دست آمده ارائه کردند. تا کنون 4 جلسه از این کارگروه تشکیل شده که تمرکز اعضای آن بر این است که بتوانند رویه­ای جدید برای بازار میان­روزی تهیه کرده و به شرکت مدیریت شبکه پیشنهاد دهند. به گفته اعضای این کارگروه، در کنار بررسی بازار میان روزی، می­توان به نتایجی برای حداقل کردن انحرافات بین بازار و مرکز و همینطور پایه­ای برای طراحی مدلی جامع برای بازار برق، دست یافت.

موضوع پایانی این جلسه بررسی سرفصل­ها و موضوعات پیشنهادی اعضای این کمیسیون برای سال 98 بود که چندین موضوع مطرح شده توسط برخی از اعضا مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد سایر اعضا نیز پیشنهادهای خود را ارسال و در نهایت موضوعات با بررسی رئیس و دبیر کمیسیون نهایی شوند.

این صورتجلسه در تاریخ 1397/12/04 به امضای اعضای کمیسیون آقایان کریم افشار (رئیس کمیسیون)، احمد میرزایی، محسن یزدانی نژاد، مرتضی یوسف‌نژاد، بهنام فرد افشاری، آرش جالبی، سید صادق نیکوسپهر، آرش جالبی، علی دشتیانه، علی شاه محمدی، محمدرضا زاهد، معصومه پاشا (دبیر کمیسیون) رسید؛ آقایان محمود حکیمی، ناصر کرمانشاه، و مجتبی اتابکی در این جلسه غایب بودند.

بازار برق, برق, بورس, بورس انرژی, سندیکا
نوشتهٔ پیشین
جلسه دوم؛ 1397/11/06
نوشتهٔ بعدی
جلسه چهارم، 14 اردیبهشت 1398

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید