دوازدهمین جلسه کمیسیون بازار برق و بورس انرژی روز سه ­شنبه مورخ 17/10/1398 در پژوهشگاه نیرو تشکیل شد. این جلسه پیرو نشست هم­اندیشی اعضای سندیکا و به درخواست هیأت مدیره برای بررسی امکان افزایش قیمت در بازار برق تشکیل شد.در ابتدای این جلسه مدلی توسط شرکت پرشیان فولاد ارئه شد. این مدل با این سوال مطرح شد که آیا قیمت­های فعلی با بار فعلی و شرایط سوخت فعلی قیمت­های درستی است یا خیر؟ هدف افزایش قیمت به صورت تدریجی است نه رسیدن به سقف بازار. از تاریخ 07/08/98 تا 07/10/98 با وجود ثابت بودن بار شبکه نیروگاه­ها برای پذیرفته شدن در بازار قیمت­ها را هر روزکاهش دادند و این کار منجر به پایین آمدن سطح قیمت شد. میانگین قیمت در این بازه زمانی از 364 ریال به 263 ریال کاهش یافت با وجود اینکه بار پیک افزایش داشته و انرژی روزانه یکسان بوده است. نیروگاه­هایی که سوخت ندارند حتی اگر قیمت را به صفر هم برسانند نمی­توانند 24 ساعت پذیرفته شوند و ul خواهند شد بنابراین این نیروگاه­ها نباید قیمت­هایشان را پایین­تر بیاورند تا پذیرفته شوند. همچنین در حال حاضر قیمت­دهی که انجام می­شود به صورت روز پیش است که هدفی کوتاه مدت است و بایستی بررسی کرد که آیا می­توان اهداف کوتاه مدت را برای رسیدن به هدفی بلندمدت که افزایش متوسط نرخ بازار است زیر پا گذاشت؟

در این مدل برخی محدودیت­ها از جمله محدودیت­های شبکه دیده نشده است. زیرا حجم پذیرفته شده و نرخ نیروگاه زمانی که به محدودیت نزدیک می­شود به شدت کاهش می­یابد. در مقایسه­ نرخ که ین دو نقطه زمانی صورت می­گیرد علاوه بر بار شبکه، عوامل دیگری نیز تاثیر گذار هستند. به عنوان مثال در این بازه زمانی تعمیرات خطوط وجود دارد و یا وضعیت سوخت در تبادلات بین نواحی بسیار تاثیرگذار است. بنابراین تحت برخی شرایط اگر نیروگاه نرخ را کاهش ندهد متحمل ضرر خواهد شد (به خصوص در واحدهای سیکل ترکیبی).

نکته قابل توجه دیگر در این موضوع در نظر گرفتن نیروگاه­های دولتی است. در حال حاضر بار شبکه تقریبا به میزان تولید نزدیک است و نیروگاه­های دولتی و آبی می­توانند مجموع بار را تأمین کنند. از این رو اگر همه نیروگاه­ها نیز در قیمت سقف قرار گیرند نیروگاه­های دولتی پذیرفته شده و تولید می­کنند و نیروگاه­های خصوصی نیز قیمت القایی آن­ها را دریافت می­کنند.

موضوع دیگر در این بحث در نظر گرفتن AVC نیروگاه است. نیروگاه­ها نبایستی زیر AVC خود قیمت دهند و اگر مدیریت نیروگاه اصرار بر ul نشدن داشته باشد این امر امکان­پذیر نخواهد بود. از این رو هر نیروگاه بایستی AVC واقعی خود را محاسبه کند و با احتساب درصدی به عنوان سود قیمت را تعیین نماید.

شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی نتایج گزارش AVC که با همکاری پژوهشگاه نیرو تهیه شده است را جهت بررسی و ابلاغ به دفتر معاون برق و انرژی وزارت نیرو ارسال نموده است که در هیأت تنظیم بازار برق ایران بررسی شود. در حال حاضر پی­گیری گزارش فوق­الذکر از هیأت تنظیم بازار برق و یا شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی برای ابلاغ و اعلام AVC به شرکت مدیریت شبکه می­تواند راه حلی موثر برای افزایش نرخ باشد.

در ادامه مدل دیگری توسط برخی اعضای کمیسیون بازار برق سندیکا ارائه شد که دربردارنده 4 نیروگاه­ شامل دو نیروگاه سیکل ترکیبی(راندمان این دو نیروگاه کمی باهم متفاوت است)، یک نیروگاه گازی (راندمان 33%) و یک نیروگاه بخار (راندمان 37%) بوده است. برای سادگی ظرفیت همگی250 مگاوات با Pmin 140 مگاواتی فرض شده است. هدف از ارائه این مدل پیشنهاد قیمت کف یا یک بازه برای پیشنهاد قیمت توسط نیروگاه­ها می­باشد. نتایج به­دست آمده در این مدل نشان می­دهد که اکثر نیروگاه­ها متضرر خواهند شد.

در پایان جلسه مقرر شد شرکت پرشیان فولاد مدلی بر اساس Pmin نیروگاه­ طراحی و در جلسه­ای دیگر ارائه کند. در این مدل قیدهای بیشتری همچون محدودیت سوخت نیز لحاظ خواهد شد و به این سوال پاسخ داده می­شود که آیا میانگین نرخ فروش برق افزایش می­یابد؟ آیا تعدادی از نیروگاه­ها ضرر و برخی سود خواهند کرد؟

این جلسه با حضور آقایان کریم افشار (رئیس کمیسیون)، احمد میرزایی، مرتضی یوسف نژاد، ناصر کرمانشاه، مجید کشاورز، ، بهنام فرد افشاری، علی شاه محمدی، محمدرضا زاهد،علی دشتیانه، سیدصادق نیکوسپهر و سرکار خانم معصومه پاشا (دبیر کمیسیون) در تاریخ 17 دی 1398 برگزار گردید. آقایان محمود حکیمی، مجتبی اتابکی، محسن یزدانی نژاد، آرش جانبی غائبین این جلسه بوده اند.

سندیکا, کمیسیون, کمیسیون انرژی, کمیسیون بازار برق, کمیسیون بازار برق و بورس انرژی, کمیسیون بورس انرژی, هیات تنظیم
نوشتهٔ پیشین
گزارش عملکرد سندیکای شرکت های تولیدکننده برق نیمه نخست سال 1398
نوشتهٔ بعدی
جلسه سیزدهم؛ 24 دی 1398

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید