خلاصه مذاکرات

دهمین جلسه کمیسیون بازار برق و بورس انرژی روز ­شنبه مورخ 18/08/1398 در دفتر سندیکا تشکیل شد.

موضوع مورد بررسی این جلسه اعلام نظر و جمع­بندی نهایی در مورد محدودیت مصرف سوخت گاز بوده است.

طی جلساتی که شرکت مادر تخصصی برق حرارتی راجع به مصرف سوخت گاز با شرکت ملی گاز ایران داشتند، نظر شرکت گاز بر این بوده است که با توجه به اینکه در حال حاضر تنها موردی که میتوان به راحتی صادر کرد گاز است، بهتر است در نیروگاه­هایی که امکان استفاده از مازوت هست، از این سوخت استفاده شود (مانند نیروگاه­های طوس و نکا). در گزارشی که از شرکت مادر تخصصی برق حرارتی برای هیأت تنظیم بازار برق و معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی ارسال شده است، مصرف سوخت مایع در 7 ماهه امسال نسبت به 7 ماهه سال گذشته چندین درصد افزایش را نشان می­دهد که شامل 122 درصد گاز مایع و 22 درصد گازوئیل می­باشد. بحث اصلی این جلسات بر این محور بود که به دلیل افزایش مصرف سوخت مایع در بازار، چند برابر کردن ضریب سوخت (ضریب سوخت 2 یا 3ونیم) برای نیروگاه­هایی که ملزم به مصرف سوخت­های مازوت و گازوئیل هستند، غیرعادلانه است. بنابراین پیشنهاد ضریب 1 برای سوخت مازوت را ارائه دادند. مرکز دیسپاچینگ ملی ضریب 1 سوخت مازوت را برای کل سال پیشنهاد کرد. به این معنی که در تابع هدف نیروگاهی که گاز مصرف می­کند نسبت به نیروگاهی که گازوئیل یا مازوت مصرف می­کند برتری خاصی نداشته باشد. (این بحث در دوران غیر محدودیت سوخت است).

موضوع دیگری که مطرح شده است محدود کردن حجم سوخت تخصیصی به جای تغییر ضرایب سوخت است. به این صورت که به جای اینکه ضریب گازوئیل را 3.5 در نظر بگیریم حجم گازوئیل مصرفی نیروگاه را محدود کنیم.

مشکل دیگری که برخی نیروگاه­ها در زمانی که در شرایط غیرمحدودیت سوخت هستند ولی سوختشان محدود می­شود با آن مواجه می­شوند، این است که بین req و req-pp فاصله ایجاد می­شود و oc هم نمی­گیرند. به عنوان مثال به نیروگاه A دو میلیون واحد سوخت داده می­شود و نیروگاه شش میلیون واحد در روز سوخت مصرف می­کند. این مشکل در دوره­هایی ایجاد می­شود که ضرایب 2و 3.5 را داریم، دوره محدودیت سوخت نیست و سوخت محدود است. به صورت خاص نتیجه­ای که حاصل می­شود این است که نیروگاه گازی بایستی بین قیمت واحدهای مختلفش اختلاف ایجاد کند که یک واحد را ارزن­تر بدهد و پله پله پایین بیاید و واحد آخر را هم چون می­خواهد oc بگیرد نباید خیلی بالاتر از قیمت بازار بدهد و این باعث می­شود قیمت­ها کاهش یابد. این مشکل باعث می­شود قیمت­های پیشنهادی نسبت به سال گذشته پایین­تر بیاید.

در نظر داشتن این نکته ضروری است که در صورت یکسان شدن ضرایب سوخت (همه ضرایب 1 شوند) به دلیل افزایش رقابت نرخ فروش برق افت خواهد کرد. همچنین استفاده از سوخت مازوت علاوه بر آلودگی­های زیست محیطی، هزینه تعمیرات نیروگاه را افزایش می­دهد.

این صورتجلسه در تاریخ 18 آبان 1398 به تائید و امضای آقایان کریم افشار (رئیس کمیسیون)، احمد میرزایی، محمود حکیمی، محسن یزدانی نژاد، مرتضی یوسف نژاد، ناصر کرمانشاه، مجید کشاورز، بهنام فرد افشاری، علی شاه محمدی، محمدرضا زاده، سید صادق نیکو سپهر و سرکار خانم معصومه پاشا (دبیر کمیسیون) رسیده و آقایان مجتبی اتابکی، آرش جالبی، و علی دشتیانه در این جلسه غایب بوده اند.

سندیکا, کمیسیون بازار برق, کمیسیون بازار برق و بورس انرژی, کمیسیون بورس انرژی, هیات تنظیم, هیات تنظیم بازار برق
نوشتهٔ پیشین
جلسه نهم؛ 16 مهر 1398
نوشتهٔ بعدی
جلسه یازدهم؛ 14 دی 1398

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید