استمرار و تقویت پیگیری‌ها برای حل چالش‌های مالیاتی اعضا در کمیسیون بیمه و مالیات سندیکا

نشست کمیسیون بیمه و مالیات سندیکای شرکت های تولیدکننده برق، شانزدهم مهر ماه سال جاری به صورت برخط برگزار شد.
در بخش اول این جلسه موضوع اصلاح کد کالا و رفع محدودیت نیروگاه‌‎ها در سامانه پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مطرح و به این مساله اشاره شد که پیش از این سندیکا در مورد این موضوع با سازمان امور مالیاتی مکاتبه و مشکلات شرکت‌های عضو را در این خصوص مطرح کرده که این نامه جهت بررسی به مرکز تنظیم مقررات و نظام پایانه‌های فروشگاهی ارجاع شده است.
در همین خصوص به پیگیری‌ها و مکاتبات مستقل برخی از شرکت‌های عضو در این خصوص هم اشاره و تصریح شد که دفتر فنی و مدیریت ریسک مالیاتی سازمان امور مالیاتی به مرکز تنظیم مقررات و نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان این موضوع را به آیین‌نامه اجرایی تبصره 5 ماده 17 قانون مالیات بر ارزش افزوده سال 1400 منوط کرده که این آیین‌نامه تا امروز مصوب نشده است. به این ترتیب پیگیری‌های اعضا به دلیل عدم اجرایی شدن آیین‌نامه فوق همچنان بی نتیجه باقی مانده است، از این رو مقرر و تاکید شد که سندیکا مکاتبات انجام‌شده را تا حصول نتیجه به صورت جدی پیگیری و دنبال کند.
در بخش دیگری از این جلسه به مکاتبات صورت‌گرفته با سازمان امور مالیاتی و ارائه گزارش کاملی از وضعیت مطالبات ارزش افزوده نیروگاه ها و عدم رسیدگی به پرونده برخی از شرکت‌های عضو اشاره و تصریح شد که این نامه جهت بررسی به مدیر ارزش افزوده این سازمان ارجاع شده است. به علاوه تاکید شد که مشابه این مکاتبات جهت انجام پیگیری های گسترده تر برای حل مساله مالیات بر ارزش افزوده نیروگاه ها با وزیر اقتصاد و دارایی هم انجام شده و این موضوع از چند جهت در حال پیگیری است.
در این جلسه به موضوع اعتبار مالیاتی صورتحساب‌هایی که به صورت نسیه صادر می‌شوند هم پرداخته شد. در این بخش، به نامه سرپرست مرکز تنظیم مقررات، نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان اشاره و تاکید شد که در اخذ مالیات بر ارزش افزوده به استناد تبصره 1 ماده 4 قانون مالیات بر ارزش افزوده قصد بر نقدی بودن معاملات است، مگر این که نسیه بودن معاملات و دریافت‌ها و پرداخت‌های مربوط به آن در سامانه مودیان ثبت شده و به تایید دوطرف رسیده باشد.
همچنین به تبصره 2 ماده 4 همین قانون اشاره شد که بر اساس آن در معاملات غیر نقدی مثل فروش اقساطی و اجاره به شرط تملیک و قراردادهای پیمانکاری و مشاوره ای، تاریخ تعلق مالیات و عوارض، همان تاریخ صدور صورتحساب است. بنابراین مودی با رعایت تبصره فوق‌الذکر مجاز است، پرداخت مالیات و عوارض فروش این نوع معاملات را تا زمان پرداخت ثمن معامله از سوی خریدار یا مبلغ قرارداد توسط کارفرما متناسبا به تاخیر بیندازد. سازمان هم تا زمان پرداخت مالیات و عوارض فروش این نوع معاملات توسط کارفرما و یا خریدار، مودی را مشمول جریمه تاخیر در پرداخت نمی‌کند و در خصوص معاملات مذکور تا زمان پرداخت مالیات و عوارض توسط خریدار، اعتبار مالیاتی برای وی از این بابت منظور نمی‌شود.
در پایان جلسه مقرر شد اعضای کمیسیون ضمن بررسی نحوه سهم‌بندی ساختمان سندیکا و نیز برنامه‌های راهبردی سندیکا در حوزه بیمه و مالیات، نظرات خود را در مورد این دو موضوع در جلسه آتی کمیسیون ارائه دهند.

نوشتهٔ پیشین
ارائه گزارش سندیکا درباره هزینه‌های ناشی از استفاده از سوخت پشتیبان به هیات تنظیم بازار برق
نوشتهٔ بعدی
تا زمانی که بخواهیم با پول دولت نیروگاه برق بسازیم عقب می‌مانیم

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید