آمادگی صنایع نیروگاهی ایران و ژاپن برای گسترش همکاری‌ها

رییس هیات‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق در حاشیه بازدید هیات ژاپنی از نیروگاه رودشور در روز سه‌شنبه چهارم مهرماه سال جاری، بر وجود ظرفیت‌های مناسب برای توسعه همکاری‌های شرکت‌های ژاپنی با صنایع نیروگاهی ایران تاکیدکرد.
ابراهیم خوش‌گفتار درجریان بازدید «شیمو کیدویا تاکاشی» معاون اقتصادی سفیر ژاپن در ایران و نمایندگان شرکت‌های میتسوبیشی، ماروبینی، میتسویی، آی‌تی‌او‌چو و نیز مدیر اجرایی دفتر تهران مرکز همکاری‌های ژاپن و خاورمیانه از نیروگاه رودشور، به نیاز ایران به افزایش ظرفیت‌های تولید برق و سهم 60 درصدی بخش خصوصی در تامین برق اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی تولیدکننده برق از همکاری با شرکت‌های ژاپنی در تامین تجهیزات نیروگاهی و سایر خدمات مورد نیاز استقبال می‌کند.
وی با اشاره به این که شرکت‌های اروپایی در احداث و راه‌اندازی نیروگاه به‌دلیل عدم تحریم کمک می‌کنند و تاکنون در تامین قطعات و تجهیزات نیروگاه مشکلی نبوده است، اظهار داشت: صنعت نیروگاهی ایران، ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای برای سرمایه‌گذاری دارد و تنها ژاپنی‌ها به هیچ وجه با ما همکاری نمی‌کنند، این در حالی است موضوع کاهش کربن و بهینه‌سازی از موارد بسیار مهم است و هیچ بحثی در تحریم ندارد این همکاری هم توسط شرکت‌های ژاپنی انجام نمی‌شود ما انتظار داریم شرکت‌های ژاپنی هم به این حوزه ورود کرده و در احداث نیروگاه‌های جدید با شرکت‌های ایرانی مشارکت کنند.
در ادامه شیمو کیدویا تاکاشی، معاون اقتصادی سفیر ژاپن در ایران، کاهش مبادلات تجاری بین دو کشور را ناشی از محدودیت‌های موجود در سیستم بانکی ژاپن و موانع موجود در مبادلات بانکی دانست و تصریح کرد: یکی از راهکارها برای گسترش همکاری‌ها این است که مکانیزم کنونی شرکت‌های بزرگ اروپایی فعال در ایران بررسی و بر اساس آن مدل‌سازی شود تا امکان حضور و همکاری شرکت‌های ژاپنی از این طریق مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.
در بخش دیگری از این نشست کیانوش ترک‌زبان مدیر اجرایی دفتر تهران JCCME با اشاره به همکاری‌های این موسسه با صنعت برق ایران افزود: همکاری JCCME با تشکل‌های فعال صنعت برق در ایران طی سال های گذشته شکل گرفته و سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق جزو تشکل‌هایی بوده که این همکاری را گسترش داده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: تا امروز علاوه بر اعزام دو هیات ایرانی از مدیران ارشد و فعالان صنعت نیروگاهی به ژاپن، چندین سمینار و وبینار مشترک نیز با همکاری سندیکا و موسسه JCCME برگزار شده که با استقبال فعالان این صنعت در ایران روبرو شده است.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که با ادامه روند این تعاملات، علاوه بر تسهیل تبادل اطلاعات و تجارب فعالان اقتصادی دو کشور، زمینه برای توسعه روابط تجاری شرکت های ایرانی و ژاپنی هم فراهم شود.
در ادامه مهدی ربیعی، مدیر نیروگاه رودشور ضمن اشاره به ظرفیت 792 مگاواتی این نیروگاه، تصریح کرد: نیروگاه رودشور که در سال 1386 به بهره برداری تجاری رسیده، با راندمان 39 درصدی یکی از پربازده ترین نیروگاه های ایران محسوب می شود.
وی همچنین ضمن تشریح ظرفیت های فنی نیروگاه رودشور، خاطرنشان کرد: این نیروگاه طی سال های گذشته موفق به کسب نشان صنعت سبز شده و به عنوان یکی از واحدهای صنعتی دوست دار محیط زیست از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور ، مؤسسه UNIDO و giz شناخته شده است.
ربیعی همچنین با توجه به محدودیت شدید منابع آب در منطقه رودشور شهرستان زرندیه، عنوان کرد: تا امروز بیش از ۱۴ هکتار فضای سبز با استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای و تحت فشار ایجاد و بیش از ۲۰ هزار اصله درخت کاشته شده است.
مدیر نیروگاه رودشور از راه اندازی مدرسه فردا و پارک انرژی در فضای این نیروگاه خبر داد و گفت: پارک انرژی در سال 1396 با هدف انتقال علمی و تجربی مفاهیم و منابع انرژی و تاثیرات زییست محیطی آنها و نیز ایجاد یک محیط مفرح آموزشی برای دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی راه اندازی شده است. همچنین مدرسه فردا هم که در سال ۱۳۸۶ و با الگوبرداری از روش‌ها و تجارب برتر بین‌المللی در قلب نیروگاه رودشور راه‌اندازی شده، ارائه ارائه یک الگوی متفاوت از فضای آموزشی را برای معلمان و کودکان دنبال می کند.
گفتنی است هیات ژاپنی از واحدهای گازی نیروگاه رودشور و واحد بخار در حال احداث این نیروگاه همچنین از مدرسه فردا و پارک انرژی رودشور نیز دیدن کردند.

نوشتهٔ پیشین
ترم جدید دوره جامع آموزشی روابط عمومی از مهر ماه آغاز می‌شود
نوشتهٔ بعدی
درخواست سندیکا از ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برای رسیدگی به حل مشکل بازپرداخت وام‌های ارزی نیروگاه‌ها

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید